Köp- leveransvillkor & GDPR 

Personuppgiftslagen / GDPR 

Dina personuppgifter hanteras i enlighet med gällande bestämmelser i personuppgiftslagen (PUL) och numera GDPR.  Personlig data används för att kunna tillhandahålla de tjänster som vi skall upprättehålla för kund samt den data som behövs inom ramen för bokföringslagen reklamationsrätt osv. Uppgifter om dig sparars så kort tid som möjligt. Du kan som kund också vända dig till oss för att ansöka om att få din data hos oss raderad. Vi tar löpande bort data från mail och sms. I webshopen hanteras vår kunddata via Klarna. Vid 30 dagars företagsfakturering fakturerar via Visma och Svea. Samliga dessa aktörer klarar kraven kring GDPR. Uppkommer det information att dessa parter inte överenstämmer med GDPR så kommer dessa tas bort.  Detsamma gäller säkerheten av dina uppgifter och försäkran om att dessa inte skall kunna användas av tredje part. Samtliga mailadresser kopplade till våra nyhetsbrev har anmält sig på frivillig basis och det framgår tydligt hur man skall avanmäla sig från nyhetsbrevet om man inte längre önskar prenumurera.  

Leveransvillkor

Normal leveranstid är 1-2 veckor. Under högsäsong och varor som vi har på externa lager så kan det ta längre tid. Beställningsvaror kan ha leveranstider på 2-5 veckor. Kontakta oss för detaljer. 

Sportmaterial har fraktkostnad från 99 kr ex moms. Skrymmande varor kan ha högre fraktkostnad från 800 kr + moms.  Vi reserverar oss för felskrivningar gällande frakt på vår hemsida på respektive artikel. Sportmaterial meddelar vid ytterligare avvikande fraktkostand jämfört met det som syns på varje artikel. Annan fraktkostnad kan också utgå till udda orter enligt fraktbolagens kriterier. Vid avvikande fraktkostander meddelas du som kund för godkännande eller avbokning.  

Vissa skrymmande varor finns på vårt lager i Kungsbacka eller tas in hit vid order.  Tid måste bokas med oss för att hämtning skall kunna ske. 

Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar beroende på fraktföretagen. 

Upptäcker du skador på paketet skall du inte ta emot varan samt omedelbart anmäla detta till  transportör och göra en skadeanmälan. Hämta inte ut ett skadat paket! Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan. Om eventuell tvist med transportföretaget inte kan lösas, tar du kontakt med oss. Har du beställt och inte hämtar ut din försändelse innan det går i retur till oss (paket ca 1 mån., brev 14 dgr), så fakturerar vi dig 350-1000 kr beroende på storlek på godset för återfrakt samt arbete med hantering av varorna

Faktura för skolor och företag

Vill du ha betalningsvillkor om 30 dagar så kan ni ansöka om detta genom att fylla i era företagsuppgifter här.  För föreingar och vid order av enstaka produkter så hänvisar vi till vår Klarnakassa där även företag nu kan handla. 

Skolor och offentlig verksamhet kan göra direktupphandlingar på orderbelopp under 505 800 kronor enligt LOU eller 939 342 kronor enligt LUF/LUFS.  Läs vår sida, hur handlar jag på Sportmaterial som Skola, företag eller privatperson, klicka här.

Ångerrätt/Reklamation

Vi följer lagen om distansavtal enligt Konsumentverkets rekommendationer. Du har enligt distansavtalslagen rätt att returnera beställda felfria varor utan att ange någon anledning.  Varan måste du dock returnera i oskadat skick i orginalförpackning om inte annat överenskommes.  Vid nyttjande av ångerrätt är det du som står för returkostanden. Ångerrätten gäller konsumenter men vi försöker alltid hitta lösningar för våra företagskunder. 

Vill du returnera en vara skall detta meddellas oss snarast efter mottagent av varan, dock senast inom fjorton (14) dagar från det att varan mottagits (gäller ej vid specialbeställda varor).  Om du vill reklamera en vara så meddela oss helst via vårt kontaktformulär tillsammans med ditt ordernummer samt om möjligt med ett par bilder som du tex kan ta med en digitalkamera eller en vanligt smartphone så återkommer vi till dig. 

Reklamationsrätt för privatpersoner gäller i 3 år för påvisade ursprurgsfel. Om man kan påvisa att det är fabrikationsfel på produkten får man alltid nya delar, däremot gäller inte reklamationsrätten vid förslitningsskador. Utöver detta erbjuder vi de garantier som våra leverantörer erbjuder oss. 

Vi retur betalar du själv returfrakten. För återbetalning - ange ditt postgiro-, bankgiro-, personkonto- eller bankkontonummer.  

Betalningsalternativ

- Klarna Checkout

Efter identifiering och riskbedömning visar Klarna Checkout de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Vilket betalningsalternativ du än väljer så är Klarna eller någon av Klarnas samarbetspartners den som hanterar betalningstransaktionen medan själva köpet av varan eller tjänsten görs direkt av butiken. Produkt- eller tjänstespecifika frågor ska därför riktas direkt till butiken.

Aktuella betalningsalternativ som för närvarande kan komma att erbjudas genom Klarna Checkout är faktura, kontokredit, kortbetalning eller direktbetalning via bank. Faktura ligger som förvalt betalningsalternativ. Se https://checkout.klarna.com/legal/swe/sv-se/generic.html (Länken öppnas i nytt fönster) för kompletta villkor gällande Klarna Checkout.
 

- Klarna Faktura
När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.

  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • Betalningstid - alltid 14 dagar
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*
  • Ladda ner dina fakturor från klarna.se
  • Möjlighet till delbetalning

Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift om 50,00 kr samt dröjsmålsränta om 26.00 %. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få en kopia på kreditupplysningen per post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte.

* Gäller ej för alla varor och tjänster, t ex. flygresor, evenemang och specialtillverkade varor.
 

- Klarna Konto
Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Men Klarna konto är mer än så. Förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar, samlar du alla dina köp på ett konto. Detta gäller även om du har handlat i flera olika butiker via Klarna konto. Det betyder en enda faktura, oavsett antalet köp.

  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • Betala från 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alla dina köp samlas på ett konto och på en faktura
  • Handla nu - betala i slutet av nästkommande månad
  • En aviavgift om 29 kr, oavsett antalet köp
  • Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång

Vid ett köp om 10000 kr med Klarna Konto basvillkor är uppläggningsavgiften 0 kr. Den gällande årsräntan är 19,90 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22 %. Kreditköpspriset är 11458 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid.

Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post.

Läs mer: Allmänna villkor
Läs mer: Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation 
 

- Förskottsbetalning
Du betalar in pengar i förväg på vårt bankgiro nr. Efter att du skickat din order i kassan får du information på skärmen samt via E-post hur du går tillväga. 

 

Minimiorder

Sportmaterial har minium orderkrav på 500 kr.  

 

SMS-utskick

Det mobiltelefonnummer du anger i kassan kan komma att användas för SMS-avisering av leverans eller övrig kommunikation som rör din order.

Information