Löpskärmskit Löpskärmskit Löpskärmskit Löpskärmskit Löpskärmskit Löpskärmskit

Löpskärmskit

579 kr
Finns i lager
Finns ej i lagret
.
Finns ej i lagret
Produktbeskrivning:

Löpskärmskit innehållande 1 midjebälte samt 3 fallskärmar.

Den nya och roliga träningsformen fallskärmslöpning är precis vad den låter som. Du springer med en fallskärm bakom ryggen som, genom att utnyttja luftmotståndet, gör att du får arbeta hårdare för att röra dig framåt. Det extra motståndet gör dig snabbare och starkare.

Specifikationer

Kommer med:

3 st skärmar, tillverkade i polyester, så att du enkelt kan variera motståndet (varje skärm ger 11 kg:s motstånd).

Skärmarna fästes med karbinhakar i det medföljande bältet som har 3 st D-ringar. Bältet är justerbart (50 cm - 107 cm). 

 

Hur?

Fallskärmslöpning är en kombinerad konditions- och styrketräning som förbättrar din snabbhet, accelerationsförmåga och benstyrka i ett och samma träningspass. En fallskärm kan användas av alla som springer intervaller i sin träning och är alltså inte bara ett redskap för sprinters, som många tror. Den gör helt enkelt att du måste ta i mer när du springer. Du får ut mer av din träning och blir en bättre löpare. Dessutom är det riktigt roligt.

När man ökar belastningen vid löpträning så är det vanligaste att man sätter på tyngder runt fotleder eller handleder. Det skapar en extra kraft som riktas nedåt- och det är ju inte uppåt som en explosiv löpare vill komma. En fallskärm skapar en motsatt kraft rakt bakåt som kommer att kräva mer kraftutveckling i just den riktning löparen vill komma, nämligen framåt.

Tips! 

Vill du uppleva hur det känns att springa som Usain Bolt? Mät upp en sträcka på 100 meter och sätt på dig dina fallskärmar. Spring så fort du kan och efter 50 meter lossar du fallskärmarna och fortsätter mot mål. De sista 50 meterna kommer att kännas som om du skjutits ur en kanon!

Alternativt så lossar du en fallskärm i taget och fortsätter att springa ditt max för att på så sätt lura kroppen att bli snabbare. 

I princip kan du springa hur långt du vill med fallskärmen bara den är i luften och inte släpas efter dig på marken. Vanligast är att man använder fallskärmen som extra motstånd vid intervaller och backträning. För att fallskärmen ska ligga så bra som möjligt i luften ska du springa mot vinden.

 

Träna med fallskärm!

Har du egna intrvall pass du är nöjd med så är det bara att fortsätta med dem. Om du vill ha förslag på fler varianter, se nedan.

 

Bli snabbare - korta intervaller

 

Sträcka: 50 meter

Vila: 15 - 30 sekunder

Puls: maxpuls

Instruktioner: Korta intervaller om 50 meter där du springer i maxfart under hela sträckan. Vila i 15 - 30 sekunder efter målgång innan du upprepar. Repetera tills du inte orkar mer vilket brukar vara efter 20 - 30 intervaller.

 

Orka mer - längre intervaller

Sträcka: 100 - 1000 meter

Vila: 15 - 120 sekunder

Puls: 90 - 95% av maxpuls

Instruktioner: Välj en lämplig sträcka och håll en jämn hastighet på varje intervall som motsvarar 90 - 95% av din maxfart. Anpassa sträckan på intervallerna efter vad du vill uppnå. Kör längre intervaller om fokus ligger på att förbättra din uthållighet. Du kan antingen springa alla intervaller i ett set eller dela upp dem i flera set med längre vila mellan.

 

Exempel 1:

3 set om 4 intervaller på 200 meter

Vila mellan intervaller: 30 sekunder

Setvila: 3 minuter

 

Exempel 2:

8 intervaller på 400 meter

Vila mellan intervaller: 90 sekunder

 

Förbättra din accelerationsförmåga - skjuten ur en kanon

Sträcka: 100 meter

Vila: 30 sekunder

Puls: maxpuls

Instruktioner: Mät upp en sträcka på 100 meter. Springa så fort du kan och känn hur vindmotståndet i fallskärmen får dig att kämpa hårdare. När du kommit halvvägs lossar du skärmen och fortsätter så fort du kan mot mål. Det kommer kännas som om du blivit skjuten ur en kanon! Alltså spring 50 meter, lossa skärmen och spring sista 50 meterna utan skärmen. Vila 30 sekunder och upprepa sen. Repetera tills du inte orkar mer.

 

Utmaningen - för tävlingsmänniskan

Sträcka: 100 - 400 meter

Vila: -

Puls: maxpuls

Instruktioner: Här behöver du en träningskompis att tävla emot. Både startar samtidigt från samma linje men du har på dig din fallskärm. Försök komma före din kompis till mållinjen. Tävlingsmomentet kommet göra att du pressar dig själv det där lilla extra.

 

3-7 arbetsdagars leveranstid.


Artikelnummer:
G2326

Bookmark and Share

Information